Waardevol? Delen wordt gewaardeerd:


7 Tips bij het Kiezen van een Goed Boekhoudkantoor

In dit artikel helpen wij u met nuttige tips bij het kiezen van een passend boekhoudkantoor.

Ondernemers gaan doorgaans een langdurige relatie aan met een boekhoudkantoor.
Gemiddeld blijft een bedrijf wel zo'n 15 jaar klant bij een boekhoudkantoor!

Dat vraagt om een weloverwogen keuze voor een boekhoudkantoor.

Waarom is het kiezen van een passend boekhoudkantoor belangrijk?


Belangrijk voor de groei van uw bedrijf

Het vinden van het juiste boekhoudkantoor voor uw bedrijf kan een groot verschil uitmaken in de groei en bloei van uw onderneming. Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar toch kunt u beter niet zomaar een boekhouder "om de hoek" kiezen. Een boekhoudkantoor dat op het eerste oog prima passend lijkt, kan in een later stadium (van uw onderneming) toch zeker niet het juiste boekhoudkantoor voor uw bedrijf zijn.

Voor nu en voor later..
Het is dus belangrijk dat u als ondernemer let op een aantal zaken die nu en ook later belangrijk zijn bij het selecteren van een boekhouder voor uw bedrijf. In onderstaand overzicht geven wij u enkele handige tips welke u kunnen helpen een weloverwogen keuze te maken voor een boekhouder voor uw bedrijf.

Het belang van een goede bedrijfsadministratie
Het correct opzetten en voeren van een bedrijfsadministratie is een belangrijk onderdeel van uw bedrijf. Het vormt uiteraard de cijfermatige basis van uw onderneming. Maar een goede administratie van uw bedrijf is ook op andere vlakken van belang.

Een goede administratie biedt u belangrijke voordelen:
  • Cijfermatig inzicht in de prestaties van uw bedrijf
  • Tijdsbesparing (een goed georganiseerde administratie kost u weinig tijd en levert u tijd op)
  • Signalerend (door goed cijfermatig inzicht kunt u tijdig inspelen op wijzigende omstandigheden)
  • Voorbereid op aangiften en andere voorkomende controles en fiscaliteiten


De 7 slimme tips bij het kiezen van een goed boekhoudkantoor:


Tip 1:  Bepaal of u een boekhouder of accountant nodig heeft

Er zijn duidelijke verschillen tussen een boekhoudkantoor (de erkend boekhouder-fiscalist)  en een accountantskantoor (de accountant-belastingconsulent). Beide kunnen prima de administratie van uw bedrijf verzorgen, er zijn echter duidelijke verschillen (ook in tarieven). U kunt het in de basis zo zien, dat een boekhouder de administratie opzet, voert, boekingen uitvoert en allerhande zaken controleert en gereed maakt voor aangiften. De accountant verzorgt de boekhoudkundige controle, brengt verslag uit over de regelmaat, de volledigheid en getrouwheid van de boekhouding en jaarrekeningen. Bepaal dus eerst waar u op dat moment behoefte aan heeft in uw onderneming.

Tip 2:  Ga na of de boekhouder zijn kennis goed bijhoudt
 

Boekhouden is een vak, daar gaat een gedegen opleiding aan vooraf. Boekhouden, fiscaliteit, vennootschapsrecht zijn materies die regelmatig wijzigingen ondergaan. Daarom zal een boekhouder-fiscalist BIBF (Beroepsinstituut van Erkende Boekhouders 
en Fiscalisten)  zich elk jaar voldoende bijscholen, zodat u steeds verzekerd bent van up-to-date advies en bijstand. Informeer naar de mate en manier waarop een boekhoudkantoor de kennis van de boekhouder(s) binnen het kantoor up-to-date houdt.

Tip 3:  Heeft het kantoor ervaring in uw branche? 

Ieder vak is anders. Iedere branche kent haar eigen bijzonderheden; soms ook fiscaal en administratief. Naast algemene boekhoudkundige kennis kan het van belang zijn dat uw boekhouder ervaring heeft in het voeren van een administratie voor ondernemingen binnen uw branche.

Als een boekhouder reeds ruime ervaring heeft met ondernemers in uw branche, dan kan dat betekenen dat deze boekhouder ook over specifieke kennis beschikt welke in uw branche van belang is. U kunt daarbij denken aan BTW-gerelateerde zaken, bijzondere fiscale regelingen voor die branche, fiscale zaken et cetera.

Wanneer een boekhouder voor u eerst van alles moet gaan uitzoeken, dan kan dit financieel in uw nadeel zijn. U brengt uw schoenen toch ook niet naar de bakker om van nieuwe zolen te laten voorzien?!

Let op: Doe altijd wel zélf uw onderzoek. Vaar niet blind op een tip van een collega uit de branche.  

Tip 4:  Ga na of de boekhouder met zijn tijd mee gaat qua techniek 

De technologische ontwikkelingen staan ook in de boekhoudsector niet stil. Wellicht bent u gewend om met een bepaald boekhoudprogramma te werken. Dan kan dit een factor zijn die u meeneemt in uw keuze voor een boekhoudkantoor. Het kan u veel tijd en geld kosten om u of uw personeel te bekwamen in het werken met een nieuw boekhoudpakket.  Werkt een kantoor met geavanceerde software, of werkt deze met een eigen pakket dat niet erg bekend is; dat kan in de toekomst ook nadelig voor u uitpakken. Het is van belang dat de boekhouder qua kennis up-to-date is, maar dus ook met betrekking tot het boekhoudprogramma dat voor uw administratie zal worden gebruikt. Vragen is weten!

Tip 5:  Voer met minimaal 2 boekhouders een oriënterend gesprek

Wanneer u enkele geschikte kantoren heeft geselecteerd en deze hebben uw vragen naar uw zin beantwoord, dan adviseren wij u om met minimaal 2 kantoren een oriënterend gesprek te hebben. Eén keuze staat gelijk aan géén keuze! U wordt in een gesprek altijd weer wat wijzer en wat van belang is, is dat u zélf de uiteindelijke keuze voor een boekhouder maakt.

Naast het feit dat u met 2 gesprekken heel goed (de voorwaarden) kunt vergelijken, kunt u ook meteen bepalen met welke boekhouder u de beste klik heeft. U gaat tenslotte een belangrijk bedrijfsonderdeel uit handen geven aan een kantoor waarmee u ook regelmatig contact onderhoudt. 

Tip 6:  Kies meteen voor SLIM BOEKHOUDEN 

Slim boekhouden? Zorg voor een optimaal evenwicht tussen:

  • De werkzaamheden die u uitbesteedt en welke u zelf uitvoert
  • De kosten van uw administratie en uw omzet/winsten
  • De energie en tijd die u aan de administratie besteedt t.o.v. uw andere werkzaamheden
  • Automatiseer waar mogelijk! Koppel indien mogelijk uw administratie aan uw andere bedrijfsinformatie systemen!

Tip 7:  Informeer uzelf online en neem de juiste stappen

Wanneer u de bovenstaande tips consequent toepast in uw zoektocht naar het ideale boekhoudkantoor voor uw bedrijf, dan kunt u haast geen verkeerde keuze meer maken. Gebruik een onafhankelijke vergelijkingswebsite als Boekhoudkantoren.be als handige tool om u goed te informeren en een gedegen selectie te maken. Deze aanpak en het gebruik van dit webportaal biedt u naast veel nuttige informatie ook gemak bij het contacteren van interessante boekhoudkantoren.

Veel succes met het vinden van het ideale boekhoudkantoor voor uw bedrijf.

 
Start hier om Het Ideale Boekhoudkantoor voor uw bedrijf te vinden

Waardevol? Delen wordt gewaardeerd:

Zoek een boekhoudkantoor bij u in de buurt »


Lees een ander artikel »



Andere artikelen

10 Tips voor Freelance Ondernemers en een Perfecte Boekhouding
Lees verder

Boekhouder of accountant nodig? De verschillen op een rij..
Lees verder

De beschermde titel van de boekhouder-fiscalist
Lees verder


Zoek naar een boekhoudkantoor in de buurt