In de bouwsector ben je op zoek naar een boekhouder die ervaring heeft met je branche. Een boekhouder bouw weet wat projectadministratie en vergunningverleningen inhouden. Het is iemand die je ondersteunt, proactief meedenkt en jouw administratie kan verlichten, zodat jij je volledig kan focussen op jouw bedrijf.
Idealiter werkt jouw boekhouder samen met beroepsverenigingen en organisaties die hun kennis over de bouwsector verbreden. Op die manier krijg je praktijkgericht advies, veel sectorkennis en slimme keuzes om je bedrijf gezond te doen groeien. Het kan ook een handige connectie zijn om in contact te komen met een ruim netwerk aan potentiële klanten en interessante spelers op de markt.
Als ondernemer in de bouw is het belangrijk om een helder inzicht te hebben in je huidige financiële gezondheid. We helpen je graag bij je zoektocht naar een boekhouder bouw die je administratie overzichtelijk en gestructureerd bijhoudt. In deze blog schetsen we graag aan welke eisen een boekhouder in de bouwsector moet voldoen.
Starten in de bouwsector
Maar liefst 85% van de bouwbedrijven bestaan uit eenmanszaken, wat vaak een logische keuze is als je start als loodgieter, timmerman, elektricien, aannemer, … omdat hierbij weinig papierwerk en extra kosten komen kijken. Ook de bv is een populaire keuze door de beperkte financiële aansprakelijkheid en interessante reglementering voor familiebedrijven.
Een boekhouder helpt je bij het bepalen van de geschikte ondernemingsvorm en het opzetten van jouw boekhouding en administratie. De concurrentie binnen de sector is erg groot en ook investeringskosten kunnen sterk oplopen. Je zaak en je privésituatie zijn daarbij sterk aan elkaar verbonden, dus het is noodzakelijk om je te laten adviseren bij je huwelijks- en familiaal vermogen, schenkingen en giften en de optimalisatie van schenk- en erfbelasting. Het is daarom een goed idee om nog voor je van start gaat je goed te laten informeren door een boekhouder.
Fiscaal advies voor de bouwsector
Naast de enkelvoudige of dubbele boekhouding en aangifte van je personen- of vennootschapsbelasting en btw helpt je boekhouder je ook met nieuwe ideeën voor fiscale of juridische pistes die interessant kunnen zijn voor je onderneming.
Loonsadministratie van personeel in de bouwsector
De loonsadministratie vormt een groot deel in de boekhouding. Vaak werk je bij bouwprojecten met meerdere fasen, onderaannemers en kosten. Die kosten bijhouden en toewijzen aan specifieke projecten kan een uitdaging zijn.
Naast een complexe projectboekhouding werk je vaak met parttime krachten en onderaannemers. Een accountant kan hun uitbetalingen beheren en zorgt ervoor dat je hierbij steeds voldoet aan belasting- en arbeidswetten. Door werknemers verkeerd te classificeren kan je op juridisch vlak in de problemen komen, en dat wil je natuurlijk vermijden!
Btw-aangifte doen in de bouwsector
De verschillende belastingvoorschriften in de bouwsector kunnen ingewikkeld zijn. Jouw accountant zorgt ervoor dat je alle wetten naleeft en identificeert interessante aftrekposten. Het verschil tussen de inkomende en uitgaande btw is wat je uiteindelijk moet afdragen, of terugkrijgt, van de FOD. Een goede boekhouder weet hoe je daar fiscaal voordeel uit haalt.
De belangrijkste btw-regeling is daarbij de verleggingsregeling. Als ondernemer in de bouwsector heb je immers regelmatig te maken met onderaannemingen en het uitlenen van personeel. De btw kan hierbij naar jou worden verlegd, of je kan de btw zelf verleggen voor fysieke werkzaamheden. De regeling geldt dus niet voor ontwerpwerkzaamheden.
De btw die je van een afnemer ontvangt, betaal je terug aan de FOD. Daarvoor is het belangrijk dat je hoofdaannemer of onderaannemer bent. Als je als hoofdaannemer andere zelfstandig ondernemers inschakelt om een klus uit te voeren, kunnen zij de btw naar jou verleggen. Wanneer je zelf werkzaam bent voor een ander aannemersbedrijf, kan je als onderaannemer de btw naar de hoofdaannemer verleggen.
Financieel-strategisch advies in de bouwsector
In de bouwsector zijn er steeds veel ontwikkelingen. Een actueel inzicht in de financiële gezondheid van je onderneming en een duidelijke groeistrategie zijn daarom van essentieel belang. Jouw ideale boekhouder zorgt dan ook voor een efficiënte administratie die je helpt bij het verwerven van deze inzichten.
Subsidieregelingen binnen de bouwsector efficiënt inzetten
De bouwsector heeft een aantal interessante subsidieregelingen, die vaak niet voldoende gekend zijn door ondernemers. Omdat de overheid de klimaatdoelstellingen wil halen, wordt er volop ingezet op duurzaam bouwen. Daarnaast zijn er ook subsidies die de continue ontwikkeling en veiligheid in de sector ondersteunen.
Een aantal van deze subsidies zijn de kmo-portefeuille, de kmo-groeisubsidie, strategische ecologiesteun en cybersecurity- en verbetertraject. Jouw boekhouder kan voor je nagaan voor welke subsidiemaatregelen je in aanmerking komt.
Houd je cashflow gezond
De bouwsector krijgt vaak te maken met onregelmatige kasstromen door betalingen op projectbasis. De cashflow beheren en zorgen voor voldoende liquiditeit voor lopende projecten kan daardoor moeilijk zijn.
De inkomende en uitgaande geldstromen zijn van groot belang voor de liquiditeit en solvabiliteit van je bouwbedrijf. Een goede boekhouder houdt rekening met de juiste aandachtspunten voor een gezonde cashflow, zoals een goede budgettering, geautomatiseerde facturatieprocessen en het inkorten en opvolgen van betaaltermijnen. Daarnaast stuurt een boekhouder ook aan op efficiënt voorraadbeheer en de juiste financiering – die ook extern kan aangetrokken worden – voor grote projecten.
Hoe vind je een boekhouder bouw?
De juiste boekhouder leidt het hele proces in goede banen en ontzorgt je bouwbedrijf met een professionele boekhouding. Kan je wel wat hulp gebruiken bij je zoektocht naar de geschikte boekhouder? Wij helpen je graag! Dien nu je aanvraag in en een boekhouder uit jouw buurt neemt contact met je op.