Wanneer je een medisch beroep uitoefent, wil je kunnen focussen op je patiënten en cliënten. Het kan daarom behulpzaam zijn om je te laten ondersteunen op vlak van juridisch advies, investeringsadvies en strategische begeleiding op maat. Kies voor de boekhouding van een medisch beroep voor een accountant die specifieke kennis heeft, bijvoorbeeld over het RIZIV-statuut bij medische beroepen. Jouw boekhouder ondersteunt je en denkt proactief mee, zodat jij een kwalitatieve dienst kan bieden aan jouw patiënten.
De zorgsector is complex en onderhevig aan snel veranderende wetgevingen. Jouw boekhouder schept duidelijkheid in de fiscale, juridische en financiële kluwen. Door jou te helpen bij de oprichting van je praktijk en administratieve lasten weg te nemen, kan jij je toeleggen op een optimale zorgverlening.
Boekhouding medisch beroep
Starten van een medisch beroep
Een boekhouder kan je gericht advies geven om met de beste voorwaarden in een medisch beroep te starten. Een accountant helpt je ook met de keuze voor een juiste ondernemingsvorm: vaak is een vennootschap aanvankelijk niet nodig, maar daar kan snel verandering in komen. Al gauw wordt een praktijk al snel te druk voor een ondernemer alleen, hoe kan je dan het beste samenwerken met collega’s?
De inkomsten kunnen al snel aanzienlijk stijgen en dan is het oprichten van een vennootschap een goede keuze. Hiermee kan je jezelf een dividend uitkeren waardoor je geen sociale bijdragen meer bedraagt op je inkomen. Een ander voordeel is het belastingtarief, dat voor een vennootschap maar 20 tot 25 procent bedraagt. Een boekhouder kan je gericht advies geven om met de beste voorwaarden in een medisch beroep te starten.
Het komt er voor medici op aan om van meet af aan financiële documenten te bewaren. Een boekhouder helpt je jouw financieel-fiscaal dossier op te starten en zorgt ervoor dat je steeds de juiste documenten ter beschikking hebt. Ze staan je ook bij tijdens elke stap in je privé- en professioneel leven. Huwen of samenwonen? Huren of kopen? Wat met je pensioen? Jouw boekhouder zet de financiële en fiscale voor- en nadelen van elke beslissing voor jou op een rijtje.
Fiscaal advies van een medisch beroep
Jouw boekhouder denkt mee na over fiscale of juridische pistes die interessant kunnen zijn voor je onderneming. Welke kosten kan je als zorgverlener fiscaal inbrengen? Dit kan gaan van beroepskosten voor medisch materiaal, apparatuur en kledij, over autokosten voor zakelijke doeleinden naar de huur of kosten van je praktijkruimte.
Jouw boekhouder staat in voor de praktische opvolging van jouw persoons- of vennootschapsbelasting. Ook je btw-aangifte is een belangrijke factor bij het uitoefenen van een medisch beroep: medische activiteiten zijn immers vrijgesteld van btw, tenzij het over activiteiten gaat die geen rechtstreeks therapeutisch doel hebben. Wanneer je bijvoorbeeld een tandarts bent die een esthetische ingreep uitvoert of een dokter die een medisch deskundigenrapport schrijft, wordt dit niet vrijgesteld van btw. Een boekhouder gidst je door de regelgeving en zorgt ervoor dat de aangiftes op een correcte manier gebeuren.
De juiste samenwerkingsvorm voor een medisch beroep
Een boekhouder helpt je de optimale samenwerkingsvorm bepalen, die in veel gevallen wordt ondergebracht in een vennootschap met rechtspersoonlijkheid (vaak een bv of VOF).
Veel medische experten kiezen echter voor een associatieovereenkomst of samenwerkingsovereenkomst, ook wel bekend als een maatschap of een vennootschap zonder rechtspersoonlijkheid. Juridisch gezien is in dit geval dus wel sprake van een vennootschapsvorm.
Elke samenwerkingsvorm heeft een impact op juridisch, fiscaal, boekhoudkundig en administratief niveau. Het advies van een boekhouder helpt je de om de juiste keuze te maken. Hoe dan ook is het belangrijk om de volgende aspecten te overlopen:
- Financiële regelingen: wat zijn de gemeenschappelijke kosten, investeringen? Welke rekeningen en verdeelsleutels gebruik je?
- Benamingen: op welke manier treedt je samenwerking naar buiten? Wat met een thuispraktijk?
- Hoe gaan jullie om met afwezigheden?
- Mogelijke uitbreiding: wie kan er toetreden, wat is de inloopregeling?
- Wat bij een einde van de samenwerking? Wat is de opzegperiode, wat zijn de gevolgen voor dossiers?
- Wat met geschillen en niet-concurrentiebeding?
- Wat met het praktijkgebouw? Kunnen toetredende partijen participeren in de vastgoedvennootschap waarin het praktijkgebouw is ondergebracht?
- Welke werkzaamheden zullen jullie uitoefenen? Zoals hierboven vermeld hebben niet-therapeutische handelingen een belangrijke fiscale en juridische impact.
Voor welke samenwerkingsvorm je ook kiest, het is belangrijk om bovenstaande punten vast te leggen in de statuten, een intern reglement of aandeelhoudersovereenkomst. Een boekhouder begeleidt je graag van de eerste stap bij de onderhandelingen tot de uitbouw van de praktijk.
Waarom kiezen voor een boekhouder?
Zolang je een enkelvoudige boekhouding voert, is het niet verplicht om een boekhouder aan te stellen. Toch zijn er duidelijke voordelen om ook dan al voor een boekhouder te kiezen: je wordt proactief op de hoogte gehouden van wijzigingen in de soms complexe wetgeving en kan hier snel op inspelen. Fiscaal en financieel advies beperkt zich niet tot je kosten en belastingen, maar bekijkt jouw praktijk tot een ruimer kader. Tot slot biedt een boekhouder je een dienst op maat en wordt er rekening gehouden met wat je zelf wil doen en het groeitraject dat je voor ogen hebt.
Het bijhouden van een goede administratie is niet alleen wettelijk verplicht, maar ook van cruciaal belang om een goede zorgverlening te waarborgen en om een efficiënte en professionele medische praktijk te runnen. Het is aan te raden om samen te werken met een ervaren boekhouder of accountant die bekend is met de specifieke administratieve eisen en regelgeving voor medische beroepen in België.
Weet je niet goed waar te beginnen? Wij helpen je graag om een boekhouder te zoeken met expertise in medische beroepen. Doe hier jouw gratis aanvraag.